تبلیغات

دانستنیها - پل های حیرت انگیز جهان
دانستنیها
سه شنبه 11 اسفند 1388

پل های حیرت انگیز جهان

سه شنبه 11 اسفند 1388

نوع مطلب :عمومی، 
نویسنده :بهروز

پل حیرت انگیز دنیا

این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت كه در سال 1937 تكمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد . این پل كه در سن فرانسیسكو واقع است ، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود ، در ساخت این پل ركورد ایمنی ، بگونهایكه تنها 11 كارگر در طول عملیات ساختمانی كشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد شبكه ی نوین ایمنی كه در زیر كار قرار داده شده بود نجات یافتند شكسته شد ، عكس هایی كه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود ، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا كه مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده ، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده ، بمبلغ 27 میلیون دلار ، 100000 خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به 38 نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد 26 نفر كه از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.


San Diego _ Coronado Bridge, San Diego

6jfhmwl.jpg

ساخت این پل در سال 1969 با هزینه ی 47.6 میلیون دلار با مشخصه ی 90 درجه انحنا در طول 11.228 فوتی به پایان رسید ، این پل در حداكثر ارتفاع 200 فوتی برای سهولت كشتیرانی در زیر خود بنا شد، در واقع ارتفاع پل آنقدر هست كه یك كشتی خالی از بار بتواند از زیر آن عبور كند ، این پل نام شوم سومین پل خودكشی در آمریكا كه بیش از 200 خودكشی ثبت شده بین سالهای 1972 تا 2000 را بعد از پل گلدن گیت در سنفرانسیسكو و اورورا در سیاتل بهمراه دارد ، هزینه ای برای استفاده از پل عاید نمی شود ، از زمانیكه كیوسك های دریافت پول فعال شدند ، در امد سالیانه تا 8 میلیون دلار بالا رفت .

پل میلائو دره ی ترن

6topoat1.jpg

این پل به ارتفاع 1.125 فوت (338 متری) روی دره ی ترن در جنوب فرانسه ، كه بزرگترین پل كابلی جهان محسوب می شود ، بطوریكه می گویند رانندگی بر روی این پل مثل آنست كه در ان احساس می كنی در پروازی. ساخت این پل كه قدری بلند تر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید و در سال 2004 به روی عموم باز شد ، در حالیكه این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره ی زیر خود به تصویر می كشد، همینكه مه پایین می آید دیگر مسیر مناسبی برای آنانكه قلبشان ضعیف است نخواهد بود.

بطور كل طول این پل 8.071 فوت ( 2.420 متر) با طاق تكی در 1.122 فوتی (336 متری) و حد اكثر ارتفاع از زیر آن 886 فوت (266 متر) است، بطور خلاصه این پل بسیار احساس بر انگیز هم بر روی كاغذ و هم در حیات واقعی می باشد ، دكل پل با 7 اسكلت فلزی به وزن 36000 تن مسقف شده است . یكسری از هفت تیرك ، هر یك به بلندی 292 فوت (88 متر) و به وزن 700 تن به اسكلتهای فلزی مربوط پیوسته اند.

Fehmarn Belt Bridge, Baltic Sea پل تسمه ای فهمارن ، دریای بالتیك

8fplc12.jpg

هنگامی كه در سال 2018 كامل شود پل فهمارن به طول 11.8 مایلی دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن را به جزیره ی دانماركی لولاند با هزینه ی تقریبی 2.2 بیلیون دلار متصل می سازد ، نقشه های اولیه نشان می دهند كه پل با 3 اسكلت فلزی كابلی ، هر كدام به طول تقریبی 2.375 فوت (712)‌متر كه بوسیله ی 4 ستون به بلندی 918 فوت حمایت شده و دارای 213 فوت (64 متر) بلندی زیر آن می باشد ، خواهد بود ، پل پیشنهادی جنجالهایی را توسط كاسبها و طرفداران منابع طبیعی كه از لطمه خوردن به حیات وحش محل واهمه دارند بوجود آورده است.

Gateshead Millennium Bridge , Gatesheat

82e2otu.jpg

جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید ، برای اولین بار و تنها پل “tilting” (كج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است ، رم های هیدرولیكی در انتهای دو طرف پل این امكان را فراهم می آورد كه برای عبور كشتی های كوچك پل قدری كج شود و این تكنالوجی نوین باعث گشت كه طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند “Stirling Prize” برای آرچیتكت در سال 2002 گردند ، 19000 تن بتن در فندانسیون های به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) كافی برای ساخت 64 راهروی 2 تیركه ،پل را به مقاومت در برابر برخورد یك كشتی 4000 تنی كه با سرعت 4 نات در حركت است قادر می سازد. 

Bering Straits Bridge, Bering Straits

82e2otu1.jpg

پل پیشنهادی برینگ استریتس امیدوارانه بصورت اتصال بین قاره ای از طریق زمینی عمل خواهد كرد كه قاره ی آفریقا ، آسیا و اروپا را با شمال و جنوب آمریكا پیوند می دهد ، محل های احتمالی ساخت پل پیشنهاد شده اند ، با Cape Dezhnev, Chukotka و, Cape Prince of Wales به احتمال زیاد آلاسكا مورد نظر خواهد بود ، برخی از پیشنهادات ، حاكی از یكسریٍ سه تاییٍ پل ، جمعا به طول 50 مایل است، هر چند شرایط سخت قطبی كه موجبات بد نامی منطقه را فراهم می كند ، قطعا ساخت پل را به تاخیر خواهد انداخت.

Erasmusbrug, Rotterdam

6k872ig.jpg

ملقب به Swan (قو) بلحاظ شكل اسكلت فلزی مهار پل ، ساخت این پل كه به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 خاتمه یافت ، برای امكان عبور كشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه 292 فوتی پل بلند باسكولی برخوردار است كه در سال 2005 در فیلمی به نام Who Am I من كی هستم بنمایش در آمد كه در آن هواپیما های مسابقه ای از زیر آن پرواز كردند ، ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن كه در سال 1996 كامل شد ، 110 میلیون دلار خرج برداشت به محض آنكه پل بروی ترافیك گشوده شد معلوم شد كه پل بر اثر باد تاب می خورد كه این مشكل با استفاده از ابزار های تعیین كننده ی فشار هوا ( دمپر) مرتفع گردید.

Bosphorus Bridge,Istanbul

86s0mxx.jpg

گرچه از بزرگترین و طولانی ترین پل های دنیا نیست لاكن این پل بخاطر جدا سازی اروپا و اسیا مشهور است، تكه ی اصلی این پل 3.523 فوتی و فضای آزاد 210 فوتی زیر آن در سال 1973 تكمیل گردید ، در سال 2005 وئوس ویلیامز ، ستاره ی تنیس آمریكا برای یك مسابقه ی 5 دقیقه ای تنیس با بازیكن تركیه ای ، اپیك سنقلو ، روی پل بازی كرد ، اولین بازی تنیس كه تا آن موقع از اینطرف و آنطرف دو قاره انجام شد.

Akashi Kairo,Kobe Naruto

73jqn1i.jpg

این پل در جاپن پدر تمام پل های معلق در جهان بوده و با بیش از 1200 فوت طولانی تر از پل رده ی دومی Great Belt Bridge در دانمارك می باشد ، این پل در اصل جهت جایگزینی اسكله خطرناك كوبه ایوایا كه با طوفان های بیشمار صدمه دیده بود در سال 1998 ساخته شد پل از آكاشی استریت عبور می كند هزینه ی ساخت آن حدود 4.5 میلیارد دلار شد، آمار ها درباره ی این پل گیج كننده است ساخت این پل با 2000000 كارگر و ظرف مدت 10 سال انجام گرفته ، در خلال این مدت آنها 1.4 میلیون متر مكعب بتن ریختند ، 181000 عدد اسكلت فلزی را اسمبل كردند، 350000 تن بلوك های لنگری در دو طرف انتهایی پل ساختند و كابل های فولادی كافی به درازای 7 برابر دور دنیا را بهم وصل كردند.

Hangzhou Bay Bridge,Zhejiang

6z4pnr7.jpg

هنگامیكه در سال 2007 افتتاح شد پل 22.4 مایلی خلیج هنگژو كه استانهای شانگهای و نینگبو را بهم وصل كردبا هزینه ی 1.4 میلیارد دلاری دومین پل طولانی جهان بشمار میرود ، این پل تا اواخر سال 2005 باز نشد و مركز جنجال بزرگی بین محلی ها مبنی بر اینكه آیا نیازی به ساخت چنین پلی بوده و اینكه آیا می شد كه این پل در رقابت با پل لوپو ، پلی سبقت جو در شانگهای ساخته شود گردید ، در این پل دو مقطع اصلی وجود دارد ، یكی بطوا 1470 فوت در تكه شمال و كوتاهتر بطول 1040 فوت در تكه ی جنوبی وقتیكه صحبت از طول می شود پل خلیج هنگژو دومین پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوییزیانا است.

Magdeburg Water Bridge, Magdeburg

6t5sr3l.jpg

یكی از برزگترین پل های طراحی شده در این لیست ،پل مگدبرگ واتر ، دقیقا همانست كه اسمش است، پلی كه بروی اب ساخته شد ، این پل برای اتصال كانال Elbe Havel  و كانال  Mitteland ساخته شد كه به حمل و نقل بار بین برلین  و بنادر در امتداد رودخانه ی راین بدون احساس خستگی ناشی از 7.5 مایل انحراف مسیر و هزینه ی 733 میلیون دلار و 68000 متر مكعب بتن و 24000 تن اسكلت فولادی ساخت این پل طولانی 3010 فوتی به پایان رسید.

دنیای حرفه و فن www.herfe-rszy.blogfa.com

منبع: سایت های دوربین مخفی، ورودی های ۸۸ عمران یزد